آخرین اخبار

تاریخ : 13. ارديبهشت 1394 - 2:43   |   کد مطلب: 24645
همدلی و همزبانی بین معلم و دانش آموز، حلقه مفقوده تعلیم و تربیت است. شکاف بین نسلی، نتیجه همدل و همزبان نبودن مربی و متربی است..اکنون نظام آموزشی ما بیشتر در وادی آموزش کار می کند تا تربیت و پرورش! از این رو یکی از مهم ترین دلایل عدم درک بین والدین و فرزندان، معلم و دانش آموز همین همدل و همزبان نبودن است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی”زنان کویر ”امسال روز میلاد باب علم، امام علی (ع) با روز پاسداشت مقام و شأن معلم، تقارن زیبایی پیدا کرده است. روز معلم، روز پاسداشت علم است، روز ارج نهادن به میراث دار شغل انبیاء،، روز گرامی داشت کسی است که بال پرواز انسان تا معراج خواندن و نوشتن می شود.

در تقویم انقلاب اسلامی ایران و در اذهان مردم شریف این مرز و بوم، 12 اردیبهشت ماه یادآور از دست دادن دانشمندی بزرگ، عالمی فرهیخته و روحانی انقلابی "استاد شهید مرتضی مطهری است"؛ استاد شهیدی که پاره تن بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) بود.

از نظر امام خمینی (ره):  « مرحوم آقای مطهری یک فرد بود، جنبه های مختلف در او جمع شده بود و خدمتی که به نسل جوان و دیگران مرحوم مطهری کرده است، کم کسی کرده است. آثاری که از او هست، بی استثنا، همه آثارش خوب است. و من کس، دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم بی استثنا آثارش خوب است. ایشان بی استثنا آثارش خوب است، انسان ساز است؛ برای کشور خدمت کرده، در آن حال خفقان خدمت های بزرگ کرده است این مرد عالی قدر.

 طول خورشید 12 اردیبهشت، یادآور غروب خونین خورشید علم و معرفت،شهید مطهری از آسمانی است که وسعت و زیبایی و فرهیختگی اش در پیوند حوزه و دانشگاه است. اگر چه این خورشید که تابناکی و وقارش برگرفته از اندیشه های ناب اسلامی است دیگر در بین ما نیست اما تلاءلوء تفکر نابش در جمله جمله تألیفات بی نظیرش، چراغ راه کسانی است که  تشنه کسب معرفت ناب اسلامی هستند.

مقام معظم رهبری در خصوص آثار استاد مطهری می فرمایند: « البته آثار بزرگوار شهید مطهری، مثل یاد او زده است. کتاب های شهید مطهری،قابل مردن و قابل تمام شدن نیست. مبادا کسی خیال کند که ما از بعد از انقلاب تا حالا که مرتب کتاب های شهید مطهری را طبع ومنتشر می کنیم، تکراری است. نه، در سخن حق و در کلام حکمت، تکرار نیست. هنوز جامعه و نسل جوان و جامعه فرهنگی و علمی ما، به دانستن همان مطالبی که آن بزرگوار از زبان و قلمش فیضان کرد و در اختیار امت اسلامی گذاشت، محتاجند.»

استاد مطهری در شهادتش نیز استادی کرد! انتخاب آگاهانه روز شهادت این عالم فرهیخته به عنوان روز معلم،  برقراری کلاس درس قدرشناسی و معرفت است. درس قدرشناسی جویندگان علم – دانش آموزان – از دریای علم – معلمان -.... انتخاب این روز کلاس درس بصیرت و معرفت، برای شناخت جایگاه علم و معلم است و چه زیباست که هر سال این دروس در سراسر مدارس و دانشگاه ها و حوزه های علمیه ایران زمین تمرین می شود به امید اینکه دیگر معلمی " علم بهتر است یا ثروت " را موضوع انشاء دانش آموزی نکند!

این حدیث از امام علی (ع) که می فرمایند: « هر کس به من کلمه ای بیاموزد، مرا بنده خود کرده است» نشان از ارج و قرب معلم در اندیشه های اسلامی و لزوم تواضع متعلم در برابر او دارد. تواضعی که در جامعه اسلامی ما امروز به درستی رعایت نمی شود!

شکاف بین نسلی، نتیجه عدم همدلی و همزبانی مربی و متربی

متیرا خسروبیک، کارشناس مسائ اجتماعی در خصوص اهمیت قدرشناسی دانش آموزان در برابر زحمات معلمان، می گوید: شکر نعمت، نعمتت افزون کند/ کفر؛ نعمت از کفت بیرون کند... قدردان بودن در برابر معلمان، نکته ای است که درهای معرفت بیشتر را به سوی طالبان علم و دانش باز می کند.

وی می افزاید: اگر معلمی را شغل انبیاء بدانیم و معلمان را میراث دار این شغل انسان ساز، باید در راستای احترام به انبیاء و اولیاء خدا برای معلمان نیز احترام قائل بوده و این احترام باید توأم با شناخت و معرفت به ارزش علم و دانش باشد.

این کارسناس مسائل اجتماعی، همدلی و همزبانی بین معلم و دانش آموز را حلقه مفقوده تعلیم و تربیت می داند و می افزاید: شکاف بین نسلی، نتیجه همدل و همزبان نبودن مربی و متربی است. حال این مربی پدر و مادر باشد یا معلم فرقی نمی کند، اکنون مدارس ما بیشتر در وادی آموزش قدم می زنند و به تربیت و پرورش به اندازه ای که باید، توجه نمی شود و می توان گفت، یکی از مهم ترین دلایل عدم درک بین والدین و فرزندان ؛ معلم و دانش آموز همین همدل و همزبان نبودن است.

وی در ادامه با بیان اینکه جمله " معلمی شغل انبیاست" برای معلمان هم وظیفه ای خطیر به همراه خواهد داشت، می افزاید: همان گونه که انبیاء الهی در راه انسان سازی و در مسیر هدایت بشریت، رنج ها و سختی را عاشقانه به جان خریدند و با ایمانی نستوه، اخلاقی حسنه، قلبی آکنده از مهر و عطوفت و اندیشه ای به دور از کینه ، تبعیض و ... طی طریق کردند، معلمان نیز باید برای پرورش روح و ارتقا سطح دانش و تربیت فکری دانش آموزان به همین گونه عمل کنند.

این کارشناس مسائل اجتماعی در ادامه با اشاره به وظیفه مسئولین جامعه اسلامی در قبال معلمان، می گوید: معرفی ملعم به عنوان قشر آسیب پذیر اجتماعی باید یکی از مهم ترین دغدغه های فکری مسئولین ذی ربط باشد، اینکه چرا وقتی صحبت از شغل برای کودکان می شود همه به دنبال دکتر شدن هستند! چرا کمتر کسی معلمی را انتخاب نمی کند؟ نکته ای است که باید آن را از ابعاد مختلف آسیب شناسی کرد.

فرهنگیان، فرماندهان جنگ نرم علیه دشمن

نجفی دبیر یکی از مدارس تهران، در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس، با بیان اینکه احترام معلم از سه بعد فردی، اجتماعی و دینی قابل تأمل است، می گوید: هر یک از این ابعاد از منظر خود معلم، خانواده ها و مسئولین قابل بررسی است. در پلکان اول رفتار خود معلم، میزان محبوبیت و احترام او را بین دانش آموزان بالا یا پایین می برد و این نکته ای است که همکاران ما باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

پلکان بعدی، خانواده ها هستند که بتوانند نقش معلم و نوع احترام به او را در تربیت و تعالی فرزندانشان باور و سپس برای فرزندان خود تبیین کنند و پلکان سوم که در رأس قرار دارد، نگاه مسئولین به مبحث آموزش و پرورش است. اینکه برای مهم ترین بخش نظام اسلامی چه میزان دغدغه داشته باشند و برای رفع مشکلات و ارتقاء سطح دانش و اقتصاد فرهنگیان چه میزان کار کنند.

این معلم پرسابقه آموزش و پرورش، می گوید: معلم را " فرهنگی" می نامند، "فرهنگ " که به گفته مقام معظم رهبری (مانند هوایی است که نفس می کشیم). اکنون ما با تهاجم فرهنگی رو به رو هستیم. اگر جنگ امروزه جنگ فرهنگی است پس "  مدارس"، می توانند مستحکم ترین دژها در برابر دشمنان باشند و فرهنگیان " فرماندهان" این عملیات فرهنگی، حال هر چه فرماندهان ما در این جنگ، آگاه تر،  قوی تر و معتمدتر باشند قطعا پیروزی نزدیک تر خواهد بود.

آموختن، مصدری که ارتباط معلم و دانش آموز  را هدفمند می کند

شیدا خوش مهری، دبیر فیزیک دبیرستان دخترانه نمونه دولتی الهام، در گفت و گو با خبرنگار طنین یاس، با تأکید بر اینکه در وادی آموزش و پرورش، معلم و دانش آموز برای هدف های مشترک قدم بر می دارند، می گوید: هر چه رابطه معلم و دانش آموز، خوب تر باشد در رسیدن به هدف های مشترک  موفق تر عمل می کنند. حال اگر این رابطه دو سویه، توأم با محبت و احترام باشد برقراری ارتباط در محیط  شاد تربیتی و آموزشی بین معلم و دانش اموز راحت تر است.

وی با بیان اینکه به نظر معلم و دانش آموز باید نسبت به هم حس خوبی داشته باشند تا بتوانند مسیر مشترک را ادامه دهند، می گوید: معلم باید مانند خیاطی ماهر که پارچه زیبا را با دوختی خوش، بر تن مشتری کرده و رضایت و اعتماد او را جلب می کند، دروس علمی و تربیتی خود را با زیباترین طرح ها و خوشترین زبان ها به دانش آموزش تفهیم کند تا بر دل و جان او بنشیند.

وی ادامه می دهد: من معلم می خواهم دانش آموزم درس را "یادبگیرد" و دانش آموز هم می خواهد و تمام تلاش خود را می کند تا "یادبگیرد" پس معلم و دانش آموز، هدف مشترکی دارند که همین هدف مشترک می تواند آنها را به هم نزدیک و نزدیک تر کند.

خوشه مهری با بیان اینکه فضای مجازی، امروزه دانش آموز و معلم را حتی در خارج از محدوده زمانی مدرسه با هم اجین و دمخور کرده است می گوید: من با دانش آموزان در شبکه های اجتماعی نیز ارتباط دارم، سؤالات آنها را پاسخ می دهم، بر عملکردشان در فضای مجازی نظارت دارم و حتی در شب های امتحان با حضور در این شبکه های اجتماعی هم باعث احیاء روحیه آنها می شوم و هم اشکالات و موارد درسی شان را برطرف می کنم.

وی با بیان اینکه حضورم در این شبکه ها منوط بر رعایت ادب در محیط مجازی است می گوید: وی معلمی عشق و هنر است، اگر ارتباط معنوی بین دانش آموز و معلم برقرار نشود، ادامه کار را با مشکل مواجه می شود.

ارتباط معنوی و عاطفی، رمز ایجاد احترام متقابل معلم و دانش آموز

وی به وجود آمدن ارتباط معنوی و عاطفی به معلم و دانش آموز را رمز ایجاد و حفظ احترام متقابل بین این دو عنصر تعلیم و تربیت می داند و می افزاید: احترام، نخستین تکه از پازل موفقیت و رسیدن به سرمنزل پیروزی در تمام عرصه های زندگی به خصوص عرصه های اجتماعی است، چرا که در سایه سار احترام متقابل است که افراد جامعه یاد می گیرند در کنار هم زندگی مسالمت آمیز داشته یا در کارهای گروهی و تیمی موفق عمل کنند.

این معلم فیزیک تأکید می کند: باید ارتباط دوستانه و احترام  متقابل را به بچه ها در پشت نیمکت های مدرسه یاد داد تا فردا در محیط اجتماع و حتی در خیابان، پشت چراغ قرمز برای یکدیگر بوق نزنند و به هم بد و بیراه نگویند.

این معلم فیزیک با اشاره به اینکه غالب بودن عنصر عاطفه در ساختار وجودی معلم زن، آمیزش هنر معلمی را با عشق بیشتر نمایان می کند، می افزاید: این عشق سب می شود بانوان معلم به دانش آموزانشان نزدیکتر شوند.

وی با تأکید بر اینکه معلم می تواند در هر درسی توحید و ظرافت کار الهی در خلقت را برای دانش آموزان تدریس و تبیین کند، می گوید:  شاید سخت و عجیب به نظر بیاید که دبیر فیزیک بتواند رابطه معنوی با دانش آموزانش برقرار کرده و به نوعی درس الهیات به دانش آموزانش بدهند اما من قاطعانه معتقدم در درس فیزیک موفق تر از درس دینی می شود، آموزه های دینی را اثبات کرد.

گروه گزارش طنین یاس

انتهای  پیام/س

دیدگاه شما

زنان کویر
منهاج